'Soms lijkt het alsof individuele problemen, individuele problemen zijn. Maar stel dat je drie generaties bij elkaar in de spreekkamer hebt, de grootouders, ouders en kinderen. Dan ga je ineens overeenkomsten zien. En dan blijkt dat het individuele probleem van het kind, de pijn die er is, dat die in de vorige generatie ook heeft gespeeld. En in die generatie daarvoor ook. Je ziet dus een trans-generationele overdracht.'
'Soms sparen generaties elkaar. Dat zagen we bijvoorbeeld bij mensen die de Holocaust overleefd hebben. Hun kinderen pikten van alles op van hun ouders, maar ze spraken niet over wat er was gebeurd. De kinderen wisten niet waar het over ging, maar ontwikkelden wel individuele klachten. Vervolgens kwamen er kleinkinderen, die vragen stelden aan de grootouders en antwoorden kregen, waar hun ouders nog nooit van hadden gehoord.'
'Je ziet dat de eerste generatie na de Holocaust hun ouders spaarden omdat ze begrepen: ik kan het hier beter niet over hebben. Omdat die generatie heeft gezwegen en gedragen kreeg de generatie daarna eigenlijk toestemming om het te vragen. Dit hebben we begrepen in termen van Holocaust-survivors, maar het is een algemeen fenomeen van de mens. We vangen dingen van elkaar op en moeten tussen generaties kijken wat er speelt en wat wordt doorgegeven.'
'Kijk bijvoorbeeld naar de ontkenning van het koloniaal trauma. Dat vind ik een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Het zwijgen en het ontkennen is eigenlijk het grootste kwaad. Waar instituten als de psychiatrie en de psychologie aan meedoen door een dominante westerse blik te blijven hanteren. Die westerse blik in de psychiatrie betrekt te weinig van alle relevante contexten. Daarom deden in mijn praktijk allerlei stromingen en denkwijzen mee.'