Ook de aanklagers houden al die tijd hun mond, tot begin deze maand. Want wat de documentaire The Central Park Five van Ken en Sarah Burns niet is gelukt, heeft de Netflixserie When They See Us wel voor elkaar gekregen: grote publieke verontwaardiging. Een van de aanklagers, Elisabeth Lederer, biedt, geschrokken van alle ophef, haar ontslag aan als docent op Columbia Law School.
De andere aanklager, Linda Fairstein, die inmiddels misdaadromans schrijft, krijgt er op Twitter van langs: 80.000 mensen ondertekenen een petitie om haar uitgever te dwingen het contract met haar op te zeggen, wat overigens lukt. In The Wall Street Journal schrijft Fairstein op 10 juni vervolgens een opiniestuk, waarin ze zegt overtuigd te zijn van de schuld van de vijf. 'Ms. Duvernay's film probeert mij te portretteren als een overijverige aanklager en een dwaas, de politie als incompetent en slecht en de vijf verdachten als onschuldig aan alle aanklachten tegen hen. Niets hiervan is waar.'
Het is niet fijn om je ongelijk te moeten bekennen, vooral als het publiek zich massaal tegen je keert, omdat jouw overtuiging zoveel leed heeft veroorzaakt. Hier speelt een sterk psychologisch mechanisme op dat mensen moet behoeden voor gezichtsverlies: niet alleen in de ogen van anderen, maar ook om zelf de schaamte niet te hoeven voelen. Belief perseverance noemen psychologen dit, hardnekkig blijven geloven in je eigen waarheid, ook als de feiten een ander verhaal vertellen. Het treedt op als er sprake is van cognitieve dissonantie, als je opvatting niet strookt met de werkelijkheid: je bent ervan overtuigd dat de Central Park Five een jonge vrouw hebben verkracht, en nu blijkt er een DNA-match met een andere dader te zijn.
Om niet te hoeven erkennen dat ze het fout hadden, blijven Fairstein en Trump bij hun opvatting. Fairstein heeft als argument dat de regisseur haar niet geraadpleegd heeft en dat er daardoor te veel onwaarheden in het script zijn geslopen, Trump herhaalt alleen dat de jongens zelf hebben gezegd dat ze schuldig zijn.
De Amerikaanse psycholoog Leon Festinger ontdekte dezer halsstarrige manier van in je eigen waarheid blijven geloven toen hij in 1954 een groep mensen volgde die geloofde dat de aarde op 21 december zou vergaan door een vloedgolf. Toen op 22 december de zon gewoon opging, vroegen journalisten aan de leider van de groep hoe dat kon. 'God heeft onze gebeden verhoord en ons gespaard,' was het antwoord. Daarna was de groep nog meer overtuigd van haar eigen gelijk. Fanatiek begonnen de gelovigen daarop de media te bestoken met hun verhaal, terwijl ze voor 21 december de media juist gemeden hadden. Zoals Donald Trump en Linda Fairstein in een bezwering van hun gelijk nu hun opinie over de Central Park Five de wereld in slingeren.