Gedragsverandering kun je bereiken door mensen te overtuigen waarom zij zouden moeten veranderen, daar heeft James Garvey gelijk in. Maar in de praktijk is dit vaak niet voldoende. We zijn namelijk niet altijd even rationeel als het aankomt op ons gedrag.
Automatische piloot
Ons automatische systeem, de automatische piloot, speelt namelijk ook een rol in ons gedrag. Bijvoorbeeld als we een stuk taart nemen, terwijl we ons eigenlijk hadden voorgenomen om minder te eten. Betekent dit dat we volledig moeten inzetten op overredingsstrategieën die inspelen op ons automatische gedragssysteem (zoals nudging)? Ik denk het niet.
Meest effectief
Maar we moeten er ook niet te panisch over doen. Deze vorm van overreding is soms namelijk de meest effectieve manier om ons aan te zetten tot gewenst gedrag, of om ons bewust te maken van onbewuste gedragingen. Denk aan de groen-rode vakken op een veerpont om de uitgang vrij te houden, of aan de borden met smileys die gebruikt worden om ons langzamer te laten rijden.
Kritisch debat
Zo lang er beargumenteerd kan worden waarom automatische overreding de meest wenselijke vorm van beïnvloeding is, vind ik het niet zo erg als een aantal keuzes via mijn automatische systeem verlopen. Maar dan moeten we wel blijven investeren in het kritisch debat over het gebruik van onbewuste overreding. Op basis van ratio. Daar heeft Garvey dan weer een punt.