Foto: Tanja Heffner.
Van Buuren en Welle Donker waren getrouwd, maar niet met elkaar. Dat kon toen immers helemaal niet. Ze hadden beiden een man. Groep 7152 stond dan ook voor niet hoeven kiezen tussen lesbisch of hetero. Je kon gewoon van je man en kinderen houden, maar met een vrouw de vleselijke liefde (willen) bedrijven. Dat was behoorlijk afwijkend. Feminisme schreef toen namelijk voor dat je direct bij je kerel wegging als je lustgevoelens voor vagina's bij jezelf bespeurde.
Groep 7152 wilde af van hokjes. Ik vind dat voor die tijd heel progressief. Hun tijdsgenoten vonden het echter maar niks. In 7152 zaten vooral dertigers die vaak getrouwd waren of getrouwd waren geweest. Ze stonden te boek als gematigd. De tijdsgeest vroeg om iets anders, om radikale aktie met harde K's. En die zou er komen.
Lesbische guerrilla
Maaike Meijer was 22 jaar oud in 1972. Ze studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam en zat in al het rumoer. In 1989 keek ze terug:
'Ik herinner me dat als een tijd waarin alles op scherp stond. Alles wat je deed, schreef, dacht en zei deed terzake en had consequenties. Er kwam een politieke dimensie in mijn leven waarbij vergeleken mijn eerdere politieke activiteiten (in de studentenbeweging) verbleekten tot spelletjes in de zandbak. Tegelijk was het ook een periode van ongelooflijk plezier. De rol van querulant, die aan Paarse September werd opgelegd en die we zelf ook creëerden, speelden we met overgave. We werden provocerend gevonden, en gingen van de weeromstuit ook provoceren. Niet alleen door termen als 'seksefascisme'… en door krachtig taalgebruik als 'huwelijk en gezin zijn de trainingskampen van het patriarchaat, maar ook door het gebruik van de parodie als stijlmiddel'.
Als je het zo leest, lijkt het best geinig. Maar Paarse September waar Meijer onderdeel van was, was berucht. In 1989, veertien jaar na dato, was de club 'nog steeds in staat mede-feministen tot tranen toe te bewegen'. Historica Anneke Ribberink spreekt over 'daverende ruzies' en haar collega Paula Koelemij plakt er de term 'lesbische guerrilla' op. Wat was er aan de hand?
Vier leden van Purperen Mien, waaronder Meijer, vonden het bestaande feminisme te halfzacht. Ze richtten in september 1972 Paarse September op, een verwijzing naar de Palestijnse terreurorganisatie Zwarte September. Niet dat ze van plan waren aanslagen te gaan plegen. Ze wilden het patriarchaat wel opblazen, maar dan met een blad, ingezonden brieven en 'bewustwordingsprikken'. In het eerste nummer van het gelijknamige blad legde medeoprichter Stephanie de Voogd haar bedoeling uit:
''De' beweging is een hetero beweging waarin lesbiennes getolereerd worden, waarin hetero problemen – huwelijk, hetero relaties en de trammelant daaromheen, hetero seks, moederschap en ga zo maar door – voorop staan en over die problemen mogen lesbiennes dan meepraten. Alleen moet het dan wel gezellig blijven natuurlijk, ze moeten bijvoorbeeld niet op de kern van de zaak afgaan door te vragen hoe radikaal feminisme en heteroseksualiteit überhaupt met elkaar te rijmen zijn. […] Het radikaal feminisme is allesbehalve radikaal, en daarom ben ik eruit gestapt. Want, zoals de Black Panthers al zeiden: 'If you're not part of the solution, you're part of the problem, baby''.
Weg met tolerantie en gezellig mee mogen praten. Paarse September was militant en luidruchtig. Ze vestigden frontaal de aandacht op seks en het gebrek aan vrouwelijke orgasmes in een heterorelatie. In de ogen van Paarse September pleegden de bestaande feministen constant verraad aan de eigen sekse door vrouwen te willen redden. Zij konden dat niet los zien van de allesverzengende heteroseksualiteit die je werd opgelegd in de opvoeding.
Paarse September had geen vertrouwen meer in feministen die hun heteroseksualiteit niet principieel wilden opgeven. In hun krantjes speelden ze keihard op de persoon. In een tijd waarin het woord lesbisch al schokkend was, waren de opvattingen van Paarse September onverbloemde provocaties. Het gevolg: ze werden overal uitgenodigd.
Hoewel Paarse September een groepje was van maar vier vrouwen, hebben ze een enorme stempel gedrukt op de Tweede Golf. Dat kwam enerzijds omdat ze iedereen op de kast kregen. Ze waren gewoon niet áárdig. Anderzijds dankten zij hun faam – die reikte tot in de VS – aan hun meest beruchte uitspraak: lesbisch zijn is een politieke keuze.
Heteroseksualiteit is niet natuurlijk
Met de praatgroepen en Groep 7152 was het heel normaal geworden dat je als feminist vrijblijvend een vriendinnetje had om – in de woorden van die tijd – mee te vrijen. De leden van Paarse September noemden het schamper nood-homofilie: 'Nood-homofilie dus, in dienst van een problematisch geworden heterofilie. Met een vriendinnetje achter de hand is het huwelijk nog wel een poosje vol te houden, en intussen hoef je niets werkelijk op te lossen'.
Dan ben je dus als Tweede Golver lekker aan het experimenteren met je seksualiteit, is het nog niet goed! En daar ligt een punt dat voor Paarse September cruciaal was: lesbisch zijn ging niet alleen over lichamelijke relaties aangaan –vrijen – nee, lesbisch zijn was politiek.
In 1972 publiceerde Folia een interview met Paarse September met als kop 'lesbisch zijn is een politieke keuze'. Het trok ieders aandacht. Veel media en feministen begrepen het verkeerd en dachten dat alle vrouwen voortaan moesten scharen – in de woorden van onze tijd. Dat was niet het idee: politiek lesbisch zijn kon je ook zonder geliefde. Het draaide erom dat je nadacht over de dwingende heteronorm waarbinnen homoseksualiteit verboden was. Lesbisch zijn binnen het feminisme betekende dan de vrijheid van vrouwen in leven en liefde.
Tekst loopt door onder de foto.