De makers van Zomergasten omschrijven het programma als "'slow television' als vaste baken in een continu veranderd medialandschap". Zou gezien de afnemende kijkcijfers van het programma het concept van zomergasten moeten worden geherformuleerd?
Reacties
De reacties van de laatste aflevering van het programma Zomergasten waren over het algemeen gematigd. Zo kon de recensent van de Volkskrant geen diepere laag vinden bij zondagskind Rutte en hekelde Trouw de verkiezingsgerichte strategie bij de gekozen fragmenten. Toch zijn het vaak de meer bij het publiek bekende politieke gasten die de hoogste kijkcijfers scoren (bijv. Bos, Aboutaleb en Rutte).
Spagaat
De tegenstrijdigheid tussen de kwalitatieve en kwantitatieve waardering van Zomergasten is het gevolg van de spagaat waarin de redactie van Zomergasten verkeert. Enerzijds wil Zomergasten zich met lange gesprekken en mooie fragmenten niet ondergeschikt maken aan het belang van hoge kijkcijfers, de concurrentie met commerciƫle zenders en het internet. Anderzijds kiest de redactie juist voor bekende personen en jonge mensen die de kijkcijfers verhogen; de wetenschappers zijn vaak jong en de schrijver is vrijwel altijd een bestsellerauteur.
Vaste baken
De romantische gedachte van de makers van Zomergasten houdt geen rekening met het feit dat de beoogde kijker van nu niet met dezelfde rust tv kijkt als toen het programma begon. Om niet langer op twee gedachten te hinken, waarbij enerzijds het programma als vaste baken wordt geprofileerd, maar anderzijds een kijkcijfergerichte strategie wordt aangehouden bij de keuze van gasten, moet men een radicale keuze maken. Om de ondergang voor te zijn kan het concept geherformuleerd worden met het doel nieuwe kijkers te trekken. Maar een veel mooier alternatief voor deze kniebuiging zou het overboord gooien van de kijkcijferbelangen zijn. Wil je echt als vaste baken fungeren dien je deze drijfveer te laten varen.