Al bijna een jaar worden radioluisteraars geteisterd door een reclame die ons iets duidelijk probeert te maken waar ik het best mee eens ben: audio is een prachtig medium om mensen – terwijl ze eigenlijk gewoon doorgaan met hun leven – mee te sleuren in een compleet andere wereld. De labbekakkerige uitvoering van deze campagne laat echter precies zien waarom er toch steeds minder mensen naar de radio luisteren.
Hoewel RTL afgelopen week tot hun eigen verbazing uitstekende winstcijfers presenteerde, is het voor weinig mensen een geheim dat de klassieke televisiesector het zwaar heeft sinds de opkomst van streaming- en on-demanddiensten. 'Lineair kijken', waarbij iemand anders voor jou bepaalt wat, wanneer en hoe lang je iets kan kijken, begint steeds meer uit de tijd te raken.
Ook in de radiowereld is het niet-lineaire luisteren in opkomst. Podcasts, in feite gewoon radioprogramma's op internet, schieten als paddestoelen uit de grond. In de VS is het een enorme industrie, en de BBC maakt ook tientallen uitstekende podcasts, maar in Nederland zit de radiosector (nog even) stevig in het zadel. Omdat ze waarschijnlijk de bui wel al zien hangen in Hilversum, is er nu een flitsende website en heeft het marketingbureau van de Nederlandse radio (RAB) een kanonnade aan radiospotjes gemaakt om het fenomeen radioreclame te promoten. Overkoepelende slogan: 'Radio raakt'.
De meeste van mijn leeftijdsgenoten luisteren nooit naar de radio, en áls ze het doen, dan niet omdat 'radio raakt', maar omdat er nu eenmaal een radio in je auto zit, en willekeurige liedjes en wat dom gelul nu eenmaal beter zijn dan in stilte autorijden. En dan nog is het grote voordeel van de radio dat je de uitzending als geheel toch niet echt aan het volgen was, zoals je bijvoorbeeld GTST volgt. Als er op tv een reclameblok komt heb je er belang bij om goed in de gaten te houden wanneer de uitzending begint. De radio kan je gewoon uitzetten, en als je er dan pas na een kwartier achterkomt dat er geen grote kleuter met een microfoon en een middelmatige muzieksmaak door je auto tettert, is er geen man overboord.
Tekst loopt door onder de afbeelding.