Om de zoveel tijd deelt pornogigant Pornhub statistieken over haar gebruikers. Het is perfecte PR: media zijn gefascineerd door seks en Pornhub krijgt de kans zichzelf als welwillend - want onderzoeksgericht - in de markt te zetten. De mogelijkheden voor haakjes op het nieuws zijn eindeloos, denk aan 'er was een piek in verkeer van bewoners van Hawaï tijdens het nucleaire vals alarm'. De media vreten het op, van Maxim tot The Economist.
Die fascinatie van massamedia met porno is een voorbeeld van wat de Australische mediawetenschapper Brian McNair porno chic noemt. Daarbij proberen kranten, nieuwssites en televisieprogramma's mee te liften op het transgressieve tintje dat aan porno plakt. In onze tijd is porno geen culturele outcast meer, maar het blijft een tikkeltje grensoverschrijdend. Het grote publiek is ermee bekend, maar erover schrijven is nog steeds enigszins edgy – zo stelt McNair. Het maakt daarbij niet uit of een journalist afkeurend of positief over porno schrijft, al gebeurt het doorgaans op een niet-oordelende manier.
Porno-chic, door anderen ook wel pornificatie genoemd, betekent dat de mainstream cultuur elementen van de pornosfeer gebruikt en overneemt. McNair schrijft in zijn boek Porno? Chic! How Pornography Changed the World and Made it a Better Place:
'texts [that] in a variety of cultural forms, genres and styles ... borrow from, refer to, or pastiche the styles and iconography of the pornographic' (p. 36).
De pornosfeer heeft altijd naast de 'gewone' publieke sfeer bestaan. Vanaf het moment dat we media maken, maken we porno. Anders gezegd: toen we ontdekten dat we konden schilderen op de muren van grotten, zijn we er seksende mensen op gaan tekenen. Wat zo bijzonder is aan onze tijd, is de ogenschijnlijke vermenging van het pornografische met het reguliere.
Tekst loopt door onder de afbeelding.