Clichématige en tegenstrijdige idealen over de liefde: we komen ze overal tegen. Voor we goed en wel van de middelbare school zijn, kennen we de doorgaans lege adviezen als 'volg je hart', 'wees gewoon jezelf' of 'als het echte liefde is, dan komt het vanzelf goed'.
Liefde wordt hoogdravend het belangrijkste en meest nastrevenswaardige in het leven genoemd, maar net zo gemakkelijk getypeerd als een spel of illusie. Als je het opneemt voor ware liefde, loop je kans om weggezet te worden als naïef of conservatief. En als je in lange relaties slechts het compromis en het verlies aan vrijheid ziet, word je snel beschouwd als tot eenzaamheid gedoemde cynicus.
Hoe kunnen we de banaliteit doorbreken die schuilgaat achter deze selectieve en tegenstrijdige omgang met liefde?
De Franse filosoof Alain Badiou (1937) spreekt in Ode aan de Liefde met hernieuwde diepgang over de erotische liefde. Badiou verkent de liefde langs verschillende wegen: filosofie, waarheid, kunst en politiek. Enkele voorbeelden: om de relatie tussen denken en liefde te beschrijven put hij uit de dichtkunst van Arthur Rimbaud en Fernando Pessoa; over de duurzaamheid van de liefde spreekt hij in relatie tot het toneel van Samuel Beckett; de intensiteit van de liefde vindt hij terug in Wagners Tristan und Isolde; over het verbond tussen liefde en waarheid gaat hij in gesprek met Plato en Søren Kierkegaard en over liefde en seks met Jacques Lacan. Het resultaat is een rijke opvatting van de liefde, die gepaard gaat met een scherpe tijdsdiagnose.
De liefde is in gevaar, zo waarschuwt Badiou ons, en daarom is het van groot belang dat we haar opnieuw uitvinden. De tegenstrijdigheid in liefdesopvattingen in het alledaagse westerse leven spiegelt de conflicterende opvattingen van liefde die in de filosofie bestaan. Zoals ideologische cliché's in tijdschriften, televisieseries, films en andere media onze dagelijkse verhouding tot liefde corrumperen, lijkt de liefde op het niveau van de theorie ingesloten door beperkte denkwijzen. Volgens Badiou is hier geenszins sprake van een onschuldige situatie. Welke liefdesopvattingen staan vandaag de dag een betere verhouding tot de liefde in de weg?