Het gevleugelde to be or not to be, was een van de eerste aanpassingen die schrijver Abdelkader Benali deed aan het Hamlet van Shakespeare. De vraag werd: to have or not to have? "Ik vind dat die originele monoloog veel te serieus gespeeld wordt. Veel te geladen, te existentieel. Voor mij gaat het er ook over dat het leven een grap is. Ik moet er zachtjes om lachen dat we allemaal zo ons best doen om ertoe te doen. Erbij te horen, mee te doen. Allemaal om onze eenzaamheid te verdrijven. Social media, die als een lawine op ons af zijn gekomen, hebben dat uitvergroot. Wat is het toch dat kinderen van vijf of zes jaar oud het hebben over 'dansjes doen voor likes'?"
Niet alleen met social media en influencers, maar ook met andere (eigentijdse) thema’s zoals klimaatverandering, racisme, omvolking, woke en cancelcultuur drukt Benali zijn stempel op het vier eeuwen oude toneelstuk. Maar boven alles moet zijn bewerking gezien worden als een kritiek op de uitwassen van het kapitalisme, zegt hij. Het speelt zich af in Amsterdam Nieuw-West, een 'klein Dubai aan de Sloterplas', waar de torenhoge nieuwbouwflats in rap tempo uit de grond gestampt worden, een vierkante meter woonoppervlakte 12.000 euro kost en woningen een investeringsobject zijn voor buitenlandse beleggers.