Dat kan van haar werk een vrij intense ervaring maken. Ik herinner me goed hoe na het bekijken van een grote overzichtstentoonstelling van Whiteread in Londen in 2017 plotseling alles buiten het museum er totaal anders uitzag. De ruim twee uur aandachtig kijken naar Whitereads gestolde leegtes hadden effect gehad. Het maakte gevoelig voor al die leegten waar je de hele dag mee te doen hebt, maar waar je normaal geen oog voor hebt. De dubbeldekkerbus die langsreed, het gangstelstelsel van de Underground, de hotelkamer: allemaal omhulsels van lege ruimte, die tastbaar zou kunnen worden.
Het was alsof de wereld zich binnenstebuiten had gekeerd.
Opvallend is dat Whiteread tijdens de pandemie juist opnieuw een omslag heeft gemaakt. Terwijl wij geconfronteerd werden met leegte die concreet werd, maakte zij juist niet langer afgietsels van leegte, maar ging ze, misschien wat traditioneler, sculpturen maken door materiaal samen te voegen. In haar Londense galerie Gagosian zijn die recente werken van Whiteread nu te zien, op de website staan prachtige foto's.
Poltergeist (zie afbeelding hierboven) is een grote, witgeschilderde schuur, van houten latten, takken, golfplaten en rasters die aan elkaar bevestigd zijn. De naam lijkt een directe verwijzing naar Ghost. Maar het schuurtje is geen afgietsel, maar een container van 'echte' leegte. Als gretige vingers lijkt de samengespijkerde constructie grip te willen krijgen op die leegte middenin. Er zit veel ruimte tussen losse bouwmaterialen, waardoor de leegte als zand tussen de vingers wegglipt.
Een tweede sculptuur, Doppelgänger, is een vrij exacte kopie van het eerste, met als grote verschil dat het is geëxplodeerd. Het dak ligt eraf. De wanden zijn ingezakt. De leegte lijkt te zijn ontsnapt. De negatieve ruimte zocht met een knal een weg naar buiten.
Het zijn maar wat fantasieën. Met die twee gespiegelde sculpturen vertelt Whiteread een bloedstollend verhaal, dat zich op allerlei manieren laat invullen. Wederom heeft de wereld zich binnenstebuiten gekeerd.