Ik moet zeggen, ik stond aan Cecilia's kant. Dat pleit niet voor mij, want haar wraak valt moeilijk te rechtvaardigen. Nu ze vrij én onzichtbaar is, heeft ze niets meer aan geaccepteerde, maatschappelijke opvattingen over 'goed' en 'kwaad'. Het lijkt alsof haar nieuwe macht haar isoleert. Ze is zoals Wells' protagonist Griffin die eveneens wraak neemt (op een arts die hem heeft verraden). Zowel Cecilia als Griffin en misschien ook Gyges lijken geen keus te hebben als het gaat om rechtvaardig handelen. (Griffin: 'There's nothing for it, but to start the Terror…').
Maar hier is het verschil: als lezer ben je tégen Griffin, als kijker ben je vóór Cecilia — terwijl beiden 'slachtoffers' zijn. Griffin als albino genegeerd door de wereld, Cecilia als vrouw belaagd door de Giftige Man. Misschien komt dit door tijdgeest. Cecilia, in onze ogen zo lang achtergesteld en mishandeld, lijkt net als Wells' man duizelig te worden van al die macht. Háár gunnen we dit; we zetten ons verstand op pauze terwijl ze wraak neemt. Maar wat als we in toekomstige tijden weer op play drukken?
PS: bij het ter perse gaan van dit stuk werd bekend dat een nieuwe film, The Invisible Woman, in voorbereiding is.
The Invisible Man is te zien vanaf 5 maart.