De kerntemperatuur van onze maatschappij stijgt tot gevaarlijke waarden. Alsof Covid niet genoeg was, trekt een dader bij de Amsterdamse plas De Oeverlanden een pistool en schiet vervolgens een jonge man uit Badhoevedorp dood; en op de Pier van Scheveningen steekt een Rotterdammer een jonge Hagenaar neer. En dan zijn we, het nieuws volgend, nog niet eens toegekomen aan de explosie in Beiroet, de ontwikkelingen uit afbrokkelend Amerika en die rare Russen met hun ziekmakende vaccin.
Een motief, een onderliggende reden voor alle drama's, zoeken we vergeefs. Een ruzie, een Rolex. Een conflict tussen drillrappers, een machtsstrijd tussen politici, tussen staten. Incompetentie van politici. Whatever. De precieze oorzaken zijn niet eens zo relevant. De essentie is dit, verwoord door een medewerker van strandtent Grand Plage, locatie van het mes-drama op de Pier: 'Veel mensen zagen dat en begonnen te rennen. Er werd geschreeuwd en gegild. Consternatie alom.'
Een 'geschreeuw en gegil' is een accurate omschrijving van de huidige tijd: het gevoel dat niets onder controle is, dat de ramp jou ieder moment kan treffen. Duur gezegd is dit de psychopathologie van nu: angst en wanhoop veroorzaakt door gebeurtenissen in de wereld.
Dat woord brengt mij bij de Britse schrijver J.G. Ballard, auteur van Crash (1973). De connectie tussen 'de ramp' en de vernietigende effecten hiervan op ons geestelijke leven is het onderwerp van veel van zijn werk. De ramp kent hij als weinig anderen. Hij werd in 1930 in Shanghai geboren. Na de aanval op Pearl Harbour belandde hij samen met zijn gezin in een interneringskamp, waar zijn roman Empire of the Sun op gebaseerd is.