Steriel en ongenaakbaar staat hij daar: de witte kubus die kunstenaar Renzo Martens samen met plantagearbeiders heeft gebouwd op een palmolieplantage in Lusanga, Congo. Het witte museumgebouw, ontworpen door Rem Koolhaas' architectenburea OMA, moet de omgeving 'gentrificeren', mee laten profiteren van de (economische) vooruitgang die kunst kan brengen.
Dat zit zo: twaalf jaar geleden maakte Martens de film Enjoy Poverty, waarin hij kritisch onderzoek deed naar de manieren waarop het Westen geld verdient aan armoede in Afrika. Van ontwikkelingswerker tot fotojournalist: er bleek een hele industrie te vinden van Westerlingen die verdienen aan armoede dáár. Martens ontwikkelde een project waarbij de Congolezen zelf foto's maakten van hun armoede, waardoor ze er ook geld mee zouden kunnen verdienen. Martens won tal van prijzen met zijn film, het werd het 'belangrijkste kunstwerk sinds Picasso's Guernica' genoemd, en aan het einde van de rit was het vooral de witte, Westerse kunstenaar Martens die voordeel had gehaald uit de film.