Zoals Van Roosmalen is het land frenetiek aan het nadenken over de gevolgen van een mogelijk eenzame kerst. Zie de laatste persconferentie van Mark Rutte en Hugo de Jonge. Vlak daarna filosofeert Gert-Jan Segers van de ChristenUnie op televisie hardop over 'de mentale staat van Nederland'. Hij wijst op het initiatief #eenkleingebaar dat de NOS een dag later als volgt samenvat: 'Een kopje koffie, chocola langsbrengen of een snorretje tekenen op een raam bij een verpleeghuis: het zijn kleine gebaren die grootse effecten kunnen hebben.'
Al weken lang hoor ik haast niets anders in de media; de angst voor de eenzaamheid is groot. Misschien tekent dit juist de wijze waarop dingen zoals compassie en gemeenschapszin belangrijk zijn in de Nederlandse volksaard. Zou dit 'gezellig' zijn, of moeten zijn? Hoe dan ook, gezellig is het tegenovergestelde van 'eenzaam', en als er een ding vaststaat, dan is het dat dit een eenzame tijd is.
In mijn wereld, die van de verbeelding, staat eenzaamheid in de top vijf van meest voorkomende thema's — aan verhalen te kust en te keur. Maar zelden, misschien wel nooit, heb ik eenzaamheid treffender uitgebeeld gezien dan in The Crown, de Netflix-serie over het Britse koningshuis.
Het eerste dat ik moet vermelden over deze derde aflevering, is dat de gordijnen van Buckingham Palace wagenwijd opstaan. Diana is alleen 'thuis'. Het is vlak na het begin van haar relatie met Charles, maar ze heeft net ontdekt dat de prins in het geniep een armband voor het andere liefje, Camilla, heeft laten maken.
Gekleed in haar balletpakje stapt ze een ruimte binnen waar ze haar dansoefeningen doet. Op dat moment klinken de zoete, melancholieke noten van Elton Johns klassieke jaren-zeventignummer Song for Guy.
Het gevaar is nu levensgroot dat alles verzandt in melodrama. Maar op miraculeuze wijze kristalliseert zich de essentie van 'eenzaamheid' uit. Misschien komt dat door de vertederende wijze waarop blijkt dat Diana eigenlijk niet kan dansen: die lange ledematen, de schokkerige bewegingen, de timing die nooit echt goed is. We hebben te doen met haar; we weten inmiddels hoe haar leven is verlopen. Uit het beroemde interview: 'We waren met z'n drieën in dat huwelijk. It was a bit crowded.'
In die scène vervormt de muziek. Het Elton John-nummer gaat over in de soundtrackcompositie die zwaar en duister klinkt terwijl Diana neervalt, lichamelijk en geestelijk doodop, haar ogen en wangen glimmend van de tranen.