De zonen van Reggio Calabria komen al vanaf hun geboorte in de klauwen van de 'Ndrangheta — daar gaat de film over. En de vraag: hoe red je ze hieruit? Rechter di Bella heeft het antwoord: haal ze weg uit hun families waar de mannen generaties lang 'vanzelfsprekend' werken voor de maffia, en plaats ze in een inrichting voor heropvoeding. Laat ze zien dat er een leven zonder misdaad mogelijk is. Vooral: lever het bewijs dat ze hun eigen lot in handen hebben, dat ze keuzes hebben, dat ze vrij kunnen zijn.
In een zo'n inrichting volgen we een stuk of vijf jongeren die vastzitten voor deelname aan een criminele organisatie (de 'Ndrangheta). Ze repeteren Romeo en Julia. Ze doen dat met verve en met zichtbaar veel plezier. Ze weten precies hoe je, zoals de Montagues en de Capulets, je moet gedragen tijdens een publieke confrontatie; dit hebben ze immers in hun echte leven al vaak meegemaakt. Je bent cool, je bent dapper, je bent compromisloos, je hebt je rapier (of je shank) binnen handbereik. Je geeft geen centimeter — met je leven verdedig je jouw eer en die van je makkers.
Het hele punt van het stuk — en van de aanpak van Rechter Di Bella — is het aantonen dat je je eer zoveel kunt verdedigen als je wilt, geweld bestaat alleen in een vicieuze cirkel. Ontsnappen hieruit is niet mogelijk. Of wel? Het project van Rechter di Bella heet 'Vrij om te kiezen'. Hij zegt: 'We willen deze jongeren redden van hun lot: de dood of gevangenschap.'
Interessant is de rol van fictie in deze aanpak. Behalve Shakespeare komt ook Balzac voorbij. Een jongeman met een in Reggio Calabria beruchte achternaam, Gallico, vertelt dat hij zich los heeft geworsteld van zijn criminele bestaan door een verhaal van de Franse schrijver te lezen — over een jongen die in de schaduw van zijn tirannieke vader leeft.