De ervaring is onthutsend: je kijkt naar deze mensen die zichzelf en hun huisgenoten het leven zuur maken, maar je ziet vooral jezelf en de situatie waarin we ons bevinden. Het heet een 'pandemie', en toch heb ik het gevoel dat het grote verhaal vooral er een is dat zich op de vierkante meter afspeelt. Wat er aan de andere kant van de wereld gebeurt —infectiegraad, dodencijfers, lockdowns (of niet), gesloten buitengrenzen (of niet) — heeft een directe invloed op je eigen leven thuis.
We zijn tot elkaar veroordeeld. Tegelijkertijd zijn we veroordeeld tot wie we zijn, diep van binnen. Dat is precies wat er in Streetcar gebeurt vanaf het moment dat Blanche arriveert in het armetierige flatje van haar zus Stella en diens giftige echtgenoot Stanley.
Vanaf het eerste moment doet Blanche haar best de schone schijn op te houden. Dat wil zeggen: ze liegt. Over hoe ze na de dood van haar ouders de familieplantage kwijt is geraakt; over haar baantje als lerares; over het overlijden van haar man; en vooral over zichzelf, en wat ze precies deed in dat louche hotel in haar woonplaats.
Blanche, een geboren flirt, wil spelen. Met Stanley. Maar die is niet snugger genoeg om te zien dat het om een spel gaat en niet om de werkelijkheid. De fysieke nabijheid — Blanche woont bij Stanley en Stella — heeft desastreuze gevolgen. De verkrachtingsscène is gemeen, afschuwelijk. Blanche die zichzelf probeert te verdedigen met een kapot geslagen bierfles, Stanley die grinnikt als een maniak en zegt, 'We hebben deze date met elkaar al vanaf de eerste dag…'
Hierna volgt de waanzin van Blanche. Artsen van een gekkenhuis komen haar ophalen. Blanche leeft nu permanent in haar eigen verbeeldingswereld, maar de realiteit van de situatie dringt toch wel tot haar door. Ze spreekt de beroemde tekst: 'Whoever you are — I have always depended on the kindness of strangers.' Dat verwijst naar haar verleden als prostituee in een hotel, maar haar woorden echoën vooral een bijtende ironie: Stella en Stanley zijn familie, maar in dat huis behandelen die haar als vuil.