In die eenheid, in het samensmelten van Apollo en Dionysus, zit plezier, ontlading, maar ook: inspiratie. En misschien zelfs creativiteit, in die zin dat zo'n kunstwerk je ertoe in staat stelt een houvast te vinden in een chaotische wereld. Even zijn we allemaal een: het individu — het tragische meisje en haar tragische geliefde — wordt opgenomen in een geheel van mensen die allemaal, dankzij de kunstenaar, door 'artistieke aandriften' (zingen, dansen), een balans vinden tussen werkelijkheid en droom.
Misschien stelt juist het onbewust streven naar zo'n balans gouverneur Cuomo ertoe in staat om middenin de coronapandemie te spreken over het 'herverbeelden' van zijn stad, over een gedroomde toekomst waarin het leven van mensen beter is. Rutte daarentegen is, zoals wij allemaal, gevangen in de harde werkelijkheid van de tragedie. Verder dan dat kan hij niet kijken. En wij ook niet.
Toch hebben we een balans nodig. Tussen hoop en wanhoop. Nietzsche en de oude Grieken en Shakespeare laten zien dat die balans te vinden is kunst.
In de tragedie schuilen unieke kansen. Als alles op losse schroeven staat, als ons verstand tegen ons zegt dat de wereld en ons leven ingrijpend gaan veranderen, dan bieden onze dromen vergezichten die vorm geven aan hoe dat gaat gebeuren.
Zo bezien is het tijd voor een dansje.