Dat is iets nieuws: het idee dat de aard van je persoonlijkheid van doorslaggevend belang zou moeten zijn. Want stel: in The Assistant is 'Hij' geen loser, geen fuck-up, geen misselijkmakend excuus van een man. Dan zitten we in een ander verhaal, niet in een tragedie.
Ik wil niet te veel verklappen, maar we moeten ook goed naar Jane's karakter kijken om te begrijpen wat we zien in The Assistent. Zoveel wordt er juist niet gezegd in deze film, vooral over Jane's verleden. Wat gebeurde er met haar op haar eerste werkdag? Werd zij aanvankelijk net als die nieuwe assistent ondergebracht in een hotel? Ze zegt van niet, maar overtuigend is ze niet. Wel weten we dat ze ambitieus is; ze wil graag producent worden. Als ze hoort dat ze 'zijn type' niet is, wat voelt ze dan? Misschien iets van spijt? Het verschrikkelijke: dit alles maakt haar bij uitstek tot prooi voor het roofdier.
'Morele verontwaardiging' is belangrijk, zien we in The Assistant, want dat zegt iets over wie iemand diep van binnen is. Keerzijde: je kunt ook moreel verontwaardigd zijn als een manier om macht naar je toe te trekken, om de moral high ground te betreden. Dat is funest, want dat wordt dan slechts onderdeel van een machtsspel. Dan ben je geen haar beter dan 'Hij'. Het gaat erom dat je boosheid authentiek is. In The Assistant is dit misschien wel de kern; misschien is dit Jane's dilemma.
Stel je voor dat we dat in de komende tijd gaan zeggen: het doet ertoe wat voor soort mens je bent. Het maakt niet meer uit tot welke groep je behoort, op welke barricades je staat, welke baan je hebt, hoe snel je carrière maakt, maar slechts: character matters.