Op 6 oktober rapporteert Lynch dat de temperatuur in Los Angeles de dertig graden zal bereiken. Hij wil zijn medeleven betuigen, vervolgt de regisseur, aan de familie van Clark Middleton, een acteur met wie hij werkte toen hij het laatste seizoen van Twin Peaks maakte. Dan kijkt Lynch, zonnebril op, naar buiten en zegt: 'Er zijn gouden zonneschijn en prachtige blauwe luchten. Iedereen, een fantastische dag toegewenst.'
Later op de avond ben ik weer met Lynch, nu kijkend naar zijn herschepping van het Victoriaanse Engeland waar het donker, koud en nat is, waar een monsterlijke man, Elephant Man John Merrick, achteroverleunt in bed — om dood te gaan. In zijn hoofd hoort hij zijn beeldschone moeder, overleden toen hij elf jaar oud was, die een gedicht van Tennyson uit 1830 fluisterend voordraagt:
The world was never made;
It will change, but it will not fade.
So let the wind range;
For even and morn
Ever will be
Through eternity.
Nothing was born;
Nothing will die;
All things will change.
Lynch' film uit de jaren tachtig, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Merrick, wordt opnieuw, gerestaureerd, uitgebracht. Terwijl ik kijk, treft precies dezelfde rust mij die de regisseur uitstraalt in zijn YouTube-video's die dagelijks in mijn Facebook-feed verschijnen en die ik nooit oversla.