Zo sleurt de film ons mee in een spiraal van steeds groter wordende absurditeit, wetteloosheid en uiteindelijk de totale anarchie. De boodschap lijkt: in oorlog kun je niets anders dan dit verwachten, dit is wat oorlog in zijn diepste wezen is. Het probleem hiermee is evenwel dat een mens zo niet kan leven. We hebben rationaliteit nodig, wetten, organisatie — we zoeken naar zingeving. En die is nu juist in toenemende mate afwezig in het huidige klimaat.
In NRC Handelsblad schrijft politiek filosoof Luuk van Middelaar over de 'overspannen reacties' op de aanslag op Soleimani. Zo vergeleek de Duitse pers de liquidatie met het op 28 juni 1914 in Sarajevo geloste fatale pistoolschot op de Oostenrijkse troonopvolger, dat tot de Eerste Wereldoorlog leidde. Van Middelaar leest hierin een 'diepere onzekerheid over onze positionering in de tijd'. Hij schrijft: 'We weten sinds enkele jaren niet meer in welk tijdperk we leven, naar welke toekomst we op weg zijn. Voor ons vooral veel mist. En zo kan één gebeurtenis ons tijdskompas al ontwrichten, (en) ligt de Apocalyps steeds om de hoek.'
Dit snijdt hout — dit zie je precies zo in 1917. Zonder de vastigheid die logica brengt — de capaciteit om gebeurtenissen te koppelen aan oorzaak en gevolg — vallen de grenzen van onze beschaving weg. Het mooie aan Mendes' film is dat je de repercussies van de 'Apocalyps' meemaakt aan de hand van de wedervaringen van die twee soldaten — uiteindelijk alleen Schofield die dan toch aankomt bij de Devonshire-legerafdeling waar hij zijn boodschap overhandigt aan de bevelvoerder.
Dan volgt er een schitterend beeld waarin veel betekenis zit: de Devonshire zet de aanval in, de manschappen in de loopgraven gaan over the top, van rechts naar links in het beeld rennend. Maar Schofield moet ergens anders naar toe: hij rent vanuit het midden van het beeld, vanuit de diepte, in de richting van ons, de kijkers. Maar het lijkt net of hij nergens naartoe gaat, meegesleurd door de waanzin van de werkelijkheid, de oneindigheid in.
Dat rennen is prachtig om te zien. Schofield is als een falende Hermes, een struikelende boodschapper waarover geen god tevreden kan zijn. En zo is de chaos compleet. Als reactie op de nachtmerrie van willekeur kan de mens niets anders dan: rennen. Maar waarheen dan, wat is het doel van dat rennen? Om een boodschap over te dragen? Slechts ten delen (zonder iets van het verhaal te verklappen). Het werkelijke doel van het rennen is simpelweg: rennen. Nog een keer die politiek filosoof: voor ons vooral veel mist.
1917, winnaar van twee Golden Globes, is nu in de bioscoop.