Hoewel het slootje smal is, strekt het zich aan beide kanten tot in de oneindigheid uit. De zompige aarde onder je voeten veert mee met iedere stap. Zo ver je kunt kijken zie je jong gras in een eindeloos polderlandschap. Alles om je heen nodigt uit om te gaan slootjespringen, en dat kortstondige, gelukzalige moment in de lucht is precies waar de installatie Jump om draait.
Dit grenzeloze polderlandschap is niet echt. Het is een kunstwerk van Job Koelewijn. In werkelijkheid bestaat het uit slechts een paar vierkante meters gras en een klein strookje water. Het werk, nu te zien op de expositie Vrijheid in Museum de Fundatie in Zwolle, is geïnstalleerd in twee containers. De binnenwanden bestaan uit spiegels, daardoor lijkt het landschap oneindig.
Jump, een van de vijftig Nederlandse kernkunstwerken die curator Hans den Hartog Jager selecteerde voor de expositie is zo krachtig omdat het laat zien hoe weinig nodig is om geloofwaardig fictie te maken. Je wéét dat het polderlandschap nep is: je bent tenslotte zelf die containers ingestapt, er hangt zelfs een weinig verhullend systeemplafond boven je. En toch is het weiland met slootje vooral heel erg echt. Je wíl het geloven. Suspension of disbelief heet het in de kunst: het normaal zo gezonde wantrouwen stel je bewust even uit, omdat een mooie, soepele ervaring belangrijker is.
Mensen zijn meesters in suspension of disbelief. We leven continu met kleine en grote, schadelijke en onschadelijke leugens. We weten dat de ambachtelijke boerenyoghurt van de supermarkt niet ambachtelijk is (en toch kopen we 'm), we weten dat een vakantieresort geen authentieke ervaring biedt (en toch gaan we erheen). 'Je ruikt de 'zweem van waarheid' en besluit je ongeloof op te schorten', schrijft Joost de Vries in zijn essay Echte pretentie: waarom het zo irritant is en waarom we niet zonder kunnen. 'Authenticiteit wordt op die manier een rekbaar begrip.' Ook op persoonlijk gebied bluffen we wat af. Iedereen houdt weleens de schijn op, schotelt dingen soms mooier voor dan ze zijn. Gelukkig maar. Een leven zonder een greintje pretentie lijkt me een dorre woestijn.
Tekst loopt door onder de foto.