De Oscars zijn een media-evenement. Deze term uit de communicatiewetenschap verwijst naar gebeurtenissen die georganiseerd worden met de intentie media-aandacht te genereren. De absolute winnaar daarvan dit jaar was zanger en acteur Billy Porter, die met een smokingjurk de show stal op de rode loper.
De Oscars werden voor het eerst in 1929 uitgereikt en waren een doelbewuste manier van de studio's om binding te creëren met het publiek door het opkomend sterrendom te promoten. Een film, zo was en is het idee, is makkelijker te verkopen als er een ster aan meedoet die al naamsbekendheid heeft. Studio's hoefden dan niet bij elke film het verhaal te promoten, maar mensen gingen naar de bioscoop voor de nieuwste Jean Harlow, Bette Davis of Claudette Colbert.
Het spektakel rond de beeldjes is daarvoor cruciaal. De rode loper trekt minstens zoveel aandacht als de prijzen zelf. De jurken van de actrices worden uitgebreid besproken, een rake foto kan je carrière positief bevorderen. Ook mannen worden inmiddels langs de fashion-lat gelegd, maar zij hebben aanzienlijk minder mogelijkheden om te schitteren. Hoewel er eerder outfits waren die zich onttrokken aan deze traditionele genderrollen, is de smokingjurk van Porter baanbrekend.
Allereerst is er het kledingstuk zelf. Half smoking, half jurk – half mannelijk, half vrouwelijk. Het ene deel gaat naadloos over in het andere en is daarmee een symbool van gender queerness – de outfit is mannelijk noch vrouwelijk, er is geen gender aan af te lezen (zie wat ik hier eerder schreef over queer).