Een groep jonge vrouwen bespreekt de hygiëne van de mannen op De Nachtwacht. 'Wij weten niet veel over de rijken uit die tijd', zegt een van hen. 'Ik neem aan dat ze wel schoonmakers hadden.' Een andere vrouw: 'Ja, ze hadden daarvoor vast slaven.'
Een groep Japanse expats, keurig in pak, bespreekt de commerciële mogelijkheden. Ze stellen voor om een replica te maken, met gaten waar je je hoofd doorheen kunt steken. 'Voor Instagram. Dat zie je in Japan bij elke toeristische attractie. Ze zouden er ook Nachtwacht-cakes verkopen.'
Weer een andere groep – jonge jongens, waarschijnlijk brugklassers – toont interesse in het meisje op het schilderij. 'Volgens mij is ze niet onschuldig, ik denk dat ze iets heeft gestolen.' Een van de jongens: 'Het is echt een Monique.' 'Nee, ze heet Frederique', zegt een ander. 'Gaan we het vragen?', roept de jongen in een grijze capuchontrui. 'Ik graaf Rembrandt op, dan gaan we het vragen!'
Allemaal kijken ze naar hetzelfde schilderij, en allemaal zien ze iets anders. In het videodrieluik Night Watching (2019) van Rineke Dijkstra, dat sinds 5 september te zien is in de Eregalerij van het Rijksmuseum, zie je hoe verschillende groepen reageren op het beroemdste schilderij van Nederland, Rembrandts De Nachtwacht (1642). In de film kijk je niet naar acteurs, maar naar echte mensen. Het schilderij blijft de hele tijd buiten beeld.