Dat de agenten het verhaal van Marie niet geloven, is ongelofelijk, ja, maar hun haat jegens het meisje is nog het ergste in die eerste twee afleveringen. Het is duidelijk dat ze denken: tja, zeker te veel gedronken en te enthousiast gedold met wat vriendjes, wat leidde tot een grijp-en-vrijpartij in het donker. En nu verhaaltjes over 'verkrachting' komen vertellen.
Maar er is meer: ook in het ziekenhuis, waar Marie een lichamelijk onderzoek ondergaat, kan zij op weinig sympathie van vrouwelijke artsen en verpleegsters rekenen. Het bureaucratische systeem dat onderzoeken naar verkrachtingszaken regelt, blijkt in Unbelievable totaal ontoereikend. Alles is gericht op zakelijkheid, op forensisch onderzoek. Dat is in zekere zin begrijpelijk, maar dat er zo weinig aandacht is voor de menselijke kant is eveneens een falen van dat systeem.
Daarom is de interventie van de twee vrouwelijke detectives zo cruciaal, zo vernieuwend in de context van modern televisiedrama. Voor het eerst zien we agenten die écht begrijpen wat Marie — en later in het verhaal andere vrouwen die slachtoffer worden van dezelfde dader — meemaken. De empathie van detectives Rasmussen en Duvall is niet gebaseerd op het feit dat ze vrouwen zijn, maar op hun eigen ervaring van 'mannen', in het algemeen. Ze weten precies hoe de mannen zijn die Marie ondervragen. En ze hebben eerstehands ervaring van het falende systeem waarin verkrachtingszaken terechtkomen. Marie wordt niet geloofd — omdat ze haar verhaal aan mannen moet doen, niet een keer, maar meerdere malen. Hier wordt ze zo gek van dat ze uiteindelijk aan haar eigen geestelijke gezondheid gaat twijfelen. Het gevolg is dat ze haar verhaal intrekt.
Nog meer ongeloof: Unbelievable is gebaseerd op ware gebeurtenissen, opgetekend in een verhaal uit 2015 van ProPublica, een platform voor onafhankelijke journalistiek. Dat stuk won uiteindelijk ook een Pulitzer Prijs. Ook besteedde de radioshow This American Life er een aflevering aan. En er is een boek, geschreven door reporters van ProPublica.
En nu een serie. Waar we allemaal boos om zouden moeten worden, omdat verkrachting iedereen, mannen en vrouwen, raakt. Het punt is heel simpel: wie niet met zo'n slachtoffer kan meeleven, is geen mens. Mee-leven met anderen ís mens-zijn. Is menselijk. Hier hoort dus woede bij over de mannelijke agenten die Marie niet geloven als ze zegt dat ze verkracht is. Want je voelt haar pijn en onzekerheid. Het kan ook niet anders: het vertelperspectief is dat van Marie. We zien haar verhaal vanuit haar wereld. Dit houdt in: Marie klein in beeld terwijl de mannen met hun grote lichamen over haar uittorenen. Je kunt niet anders dan overvallen worden door een diep gevoel van schaamte bij het zien van zulke scènes.
De vrouwelijke detectives zijn helden, zo anders dan waaraan we gewend zijn. Rasmussen is nog het meest interessant. Aan het begin van het verhaal zien we haar eigenlijk nadoen wat ze kent, of zich gedragen zoals ze gewend is te doen ter wille van overleving in een harde omgeving: net als de mannen is ze cynisch en stoer, wil ze alles oplossen door daadkrachtig optreden. Pas wanneer de zachtaardige Duvall haar partner in het onderzoek wordt, ziet ze dat het ook anders kan: de nuance opzoeken, rustig praten, meeleven, verder kijken dan je neus lang is.
Het is makkelijk mee te gaan met deze twee schitterende vrouwen. Ze zijn supercool, slim, en sterk. En boos. Dan ben je vanzelf even boos als zij. Omdat Unbelievable je zo goed in staat stelt in de huid van de ander te kruipen, ben je juist boos — als je man bent.
Unbelievable is nu te zien op Netflix.