Het verhaal is gebaseerd op het leven van William Randolph Hearst (1863-1951), een invloedrijke krantenmagnaat uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Trump heeft herhaaldelijk gezegd dat Welles' versie van deze geschiedenis zijn favoriete film aller tijden is.
Dat laatste is eigenlijk vanzelfsprekend, want tussen Trump en Kane (en Hearst) zit er weinig licht. Op politico.com stelt Benjamin Hufbauer, hoogleraar aan de Universiteit van Louisville, dat 'Citizen Trump' een type personage vormt dat diep geworteld is in de Amerikaanse culturele geschiedenis. 'Hij is de narcistische, vergarende magnaat die, in de woorden van Orson Welles zelf, 'zijn eigen wil aan een land wil opleggen, wat uiteindelijk slechts nog een daad van zelfverheerlijking is'.'
Hufbauer wijst op de visie van Kane's beste vriend, Jedediah Leland (Joseph Cotten), die ergens aan het begin van de film zegt: 'Volgens mij was er nog nooit iemand met zoveel meningen. Maar hij geloofde nergens in behalve in Charlie Kane. Hij had nooit een overtuiging in zijn leven, behalve 'Charlie Kane'.'
Natuurlijk, dit is Trump ten voeten uit. Maar de vraag is: ziet Trump dan niet in dat Citizen Kane een waarschuwing tegen mensen zoals hij is, dat de film een veroordeling is van de narcistische magnaat die zo prevaleert in de Amerikaanse politieke en culturele geschiedenis? Is hij dan blind? Of dom?
'Je leert in Citizen Kane dat rijkdom misschien niet alles is. Hij had rijkdom, maar hij kon geen geluk vinden,' zegt Trump in een interview uit 2016. Dat lijkt een redelijke interpretatie van de film, maar schijn bedriegt, of in dit geval: de vertaling is misleidend. Hier is wat Trump letterlijk zegt: 'I think you learn in Kane that maybe wealth isn't everything, because he had the wealth but he didn't have the happiness.'
Let op het gebruik van 'have': alsof geluk iets is dat je kunt bezitten, zoals het enorme paleis Xanadu in Florida waar Kane al zijn schatten vergaart en waar hij uiteindelijk eenzaam sterft terwijl hij het mysterieuze woord 'Rosebud' fluistert.