Wat er tussen de lakens kan en wat niet, hoe je verleidt en vrijt en hoe niet — de grenzen van de seksuele moraal zijn momenteel in een constante staat van verandering, getuige eens temeer de controverse rond de benoeming van Brett Kavanaugh, kandidaat voor het Amerikaanse Hooggerechtshof.
Hoe duiden we de beschuldigingen tegen Kavanaugh van seksueel misbruik? Wellicht luidt de vraag ook: wat doen we als begeerte de rede overneemt, zoals vermoedelijk gebeurde in het incident tussen Kavanaugh en Christine Blasey Ford, de academicus die hem beschuldigt van seksueel misbruik? Of was het andersom: gebruikte Kavanaugh zijn hersenen toen hij (als dat zo was) probeerde Blasey Ford te verkrachten?
Voor antwoorden kunnen we aankloppen bij iemand die zich eveneens schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag: Humbert Humbert. Humberts oplossing is aanvankelijk even simpel als schokkend: het nimfje wil niet, kan niet, mag niet, dus doe je het maar zonder dat ze het door heeft, desnoods door haar te drogeren.
Lolita (1955), de roman van Vladimir Nabokov is opzienbarend vanwege het thema pedofilie, maar het verhaal gaat veel dieper dan dat: Nabokov drukt ons met de neus op de feiten wat betreft de door begeerte gedreven mens.
Kavanaugh was ten tijde van zijn beweerde vergrijpen in de eerste plaats een jongeman in de ban van zijn begeerte. Een jongeman van zeventien, laat op de avond tijdens een feestje, een jongeman met flink wat biertjes op. Weet je het nog? Komt dit je bekend voor? Nee? Nou, denk even na…
Ja? Inderdaad, mensen hebben lichamelijke begeerten, temeer wanneer de drank vloeit, en daarna hebben ze seks, zo goed en zo kwaad als dat gaat. Meer kunnen we er niet van maken — dat is de trieste stand van zaken. De vraag is hoe dat gebeurt en waar de grenzen van het toelaatbare liggen. En: zijn we gevangenen van onze fysieke driften? En: hoe zit het dan met ons intellect?
Tekst loopt door onder de video.