Wat als je een pilletje kon innemen om alle akelige herinneringen, zelfs trauma's, uit je geheugen te wissen? Geluk lijkt gegarandeerd. Maar in de nieuwe serie Homecoming, nu te streamen via Amazon Prime, blijkt juist het tegenovergestelde: zonder de verschrikking van het verleden valt niet te leven.
Dit stuk bevat enkele spoilers, maar die geven de clue van het verhaal niet weg.
In de serie wisselen drie beeldformaten zich af: extreem breed, breed en extra smal. Dat laatste ziet er ongeveer zo uit als wanneer je een filmpje met je telefoon zou maken. Deze kaders illustreren wat er met het geheugen van de personages aan de hand is. Soms zien ze de wereld via een vernauwde blik, dan weer iets meer en uiteindelijk het hele 'verhaal'.
Het kleinste beeld — een nauwe, rechtopstaande rechthoek — weerspiegelt de mens zónder volledige kennis over zijn verleden, zonder de slechte herinneringen; het grootste beeld laat de personages zien mét die kennis, op het moment dat de schellen hen van de ogen zijn gevallen en ze volledig ingelicht zijn over wat er precies was gebeurd.
Homecoming confronteert ons met twee vragen. Ten eerste hoe we onze identiteit en menselijkheid veilig kunnen stellen in een tijdperk waarin manipulatie van feiten uit heden én verleden deze twee dingen op losse schroeven zetten; en ten tweede de wenselijkheid, überhaupt, van een 'leven van waarheid': is een bestaan in zalige onwetendheid over de werkelijke toedracht van zaken niet juist wenselijk?
Volgens de Engelse filosoof John Locke bestaat identiteit uit bewustzijn, en dus uit herinneringen. Als dat zo is, dan hang identiteit, het zelf, af van kennis over het eigen verleden. Wanneer dat laatste wordt gemanipuleerd, dan is de vraag wie we zijn open voor interpretatie, zoals blijkt uit Homecoming.
Tekst loopt door onder de video.