'Mag ik wat vragen?' De vrouw was alvast gaan staan, en aan haar opgewonden houding en stem kon je al horen dat er geen vraag zou komen, maar een opmerking. Ik zit met zo'n honderd anderen in De Kring in Amsterdam, waar kunstenaar Wendelien van Oldenborgh wordt geïnterviewd. Zij maakte een aantal werken dat nu te zien is in het Nederlands paviljoen op de Biënnale van Venetië. Zij vertegenwoordigt ons en is daarmee dus eigenlijk Sneijder én Robben deze zomer, bij gebrek aan voetbal.
Het paviljoen is omgedoopt in Cinema Olanda, met videokunstwerken over een aantal minder bekende histories van Nederland, verhalen van de andere, niet-witte, kant van Nederland, die je eigenlijk gewoon structureel genegeerd kunt noemen. Zoals die geschiedenis van de Surinaamse politiek activist Otto Huiswoud en de Surinaams-Antilliaanse kraakbeweging in de jaren zeventig in de Bijlmer maar liefst honderdvijftig woningen kraakte.
Tekst loopt door onder de afbeelding.