Ons brein moet razendsnel reageren op de gecompliceerde wereld om ons heen. Dat betekent dat we continu beslissingen moeten nemen. Wat ga ik zeggen? Wat eet ik vanavond?
Gelukkig gebruiken we onze kennis van de wereld bij deze beslissingen. De snelheid van de beslissingen zorgt er echter voor dat we continu beslissingen nemen zonder daar uitgebreid over na te denken. Denk aan een impulsaankoop of een spontane emotionele uitbarsting. In dit soort situaties laten we ons leiden door de eerste reactie die ons opkomt. Zo'n snelle reflex wordt sterk bepaald door informatie die ons kort daarvoor is aangeboden. Dit wordt 'priming' genoemd. Reclamemakers, websitebouwers en winkeliers spelen hier slim op in. Door middel van effectieve reclames en andere mededelingen weten ze onze aandacht te trekken, informatie aan ons over te brengen en zo onze beslissingen te beïnvloeden. Zelfs gebouwen zijn zo ingericht dat de inrichting ons gedrag beïnvloed. Denk aan het interieur van een casino dat zonder ramen en klokken ingericht is om de tijd te vergeten.
Hersenspoeling is dus zeker irrationeel, maar iedereen is er gevoelig voor. Je wordt nu eenmaal overspoeld met informatie en die informatie zal je beïnvloeden. Je kunt niet elke beslissing bewust en uitgebreid overdenken. Juist je reflexen zijn gevoelig voor de informatie die jouw brein spoelen. Het is goed je daarvan bewust te zijn als je bij de kassa staat.